Gdzie jest cukier?

Wpływ spożycia cukru i syropu wysokofruktozowego na zdrowie

To bardzo proste pytanie. Każdy z nas wie czym są słodycze. Wiemy w jakich produktach występuje cukier. Smak słodki to ulubiony smak każdego dziecka.

Sacharoza to najbardziej popularny cukier prosty dodawany do żywności. Produkowany jest z buraków cukrowych lub trzciny cukrowej. W latach 70. XX wieku w Stanach Zjednoczonych do masowej produkcji zaczęto wprowadzać jego tańsze zamienniki. Poprzez proces technologiczny z kukurydzy pozyskiwano glukozę a następnie z niej fruktozę i otrzymywano syrop wysokofruktozowy lub w zależności od proporcji glukozy do fruktozy glukozowo-fruktozowym czy fruktozowo – glukozowym.

W krajach europejskich do produkcji syropu wykorzystywano zboża takie jak pszenica, a w krajach azjatyckich ryż.

Efekt stosowania syropu i cukru w przemyśle spożywczym jest taki sam. Uzyskujemy produkt słodki, zadowalający konsumenta. Jednak stopień w jakim te dwie substancje słodzące oddziałują na nasz organizm znacznie różni się od siebie.

Glukoza i fruktoza – drogi metabolizmu

Glukoza niezbędna jest do funkcjonowania całego organizmu i odżywiania komórek. Jej podwyższony poziom po posiłku aktywuje insulinę, a następnie leptynę – hormon odpowiedzialny za odczuwanie sytości. Fruktoza natomiast wykorzystywana jest wyłącznie do syntezy nośników energii ATP. W momencie obniżonej aktywności fizycznej i braku zwiększonego zapotrzebowania energetycznego, magazynowana jest w postaci kwasów tłuszczowych. Nie powoduje nasycenia, przez co organizm nie potrafi hamować jej nadmiernego spożywania. Wysoka zawartość fruktozy w syropach stosowanych w przemyśle spożywczym zaburza gospodarkę lipidową i węglowodanową. Prowadzi do wystąpienia otyłości, insulinooporności, cukrzycy typu 2, a także stłuszczenia wątroby.

27 czerwca – Światowy Dzień Walki z Cukrzycą

Istnieją choroby, których występowanie nie jest powiązane z dietą i prowadzonym stylem życia. Cukrzyca typu 2 należy jednak do tych, które wyłącznie z nich wynikają.

Mając wiedzę żywieniową mamy świadomość wyboru i decydowania o tym czego chcemy i co nam będzie smakowało. Produkty z niską zawartością cukru, produkty z naturalnie występującymi cukrami czy wysokocukrowe. Mając wiedzę nie pozostaje nam nic innego jak tylko z niej skorzystać. Skrajności, które prowadzą do spożywania ogromnych ilości słodyczy i żywności przetworzonej by czuć się dobrze czy całkowita rezygnacja ze spożywania cukru nie są celem ani dietoterapii ani profilaktyki zdrowia.

Wybierając produkty wytwarzane z owoców i zawierające w sobie naturalnie występujące cukry, zmniejszając ilość cukrów dodawanych do żywności, a przede wszystkim eliminując produkty zawierające syrop wysokofruktozowy w znacznym stopniu zmniejszasz ryzyko wystąpienia cukrzycy w przyszłości.

Gdzie jest cukier?

Można powiedzieć, że jest w coraz większej ilości produktów. Często nawet takich, które nie są kojarzone ze smakiem słodkim, jak wędliny czy sosy dodawane do dań gotowych. Jest go coraz więcej wokół nas i jednocześnie coraz mniej. Zastępowany przez tańsze zamienniki lub z nimi łączony, by poprzez zwiększanie słodyczy ma zapewniać producentom lepszą sprzedaż.

Zwiększanie ilości składników słodzących nie potrafi jednak zastąpić prawdziwego smaku żywności.

W produkcji żywności mniej zawsze oznacza więcej. Zarówno dla producenta jak i konsumenta. Prostota to najlepsze rozwiązanie. A dobry produkt nie potrzebuje ulepszania.

Photo by Tijana Drndarski on Unsplash

Odwiedź nasz FB Fanpage: https://www.facebook.com/dietetykjemjaklubie

Spodobał ci się nasz artykuł? Już teraz na naszym blogu możesz przeczytać więcej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *