Jęczmień jako żywność funkcjonalna

Młody jęczmień jako element żywności funkcjonalnej

Żywnością funkcjonalną określamy produkty spożywcze, które oprócz dostarczania niezbędnych dla organizmu składników odżywczych przyczyniają się również do poprawy stanu zdrowia i samopoczucia, a także zmniejszania ryzyka zachorowań na wybrane jednostki chorobowe.

Jęczmień uznawany jest za żywność funkcjonalną dzięki zawartości witaminy C, polifenoli, chlorofilu czy aminokwasów. Jednakże w badaniach naukowych wykazano, że na ilość i obecność tych substancji, istotny wpływ ma wiek rośliny. Najwięcej znajduje się ich w młodym jęczmieniu określanym jako sadzonki rosnące do 200 godzin od momentu wykiełkowania i do osiągnięcia wysokości pomiędzy 20 a 30 cm. Na zawartość oraz dostępność substancji prozdrowotnych oprócz wieku wpływa również postać, pod jaką przyjmowany jest jęczmień. Najbogatszym źródłem substancji bioaktywnych jest sok świeżo wyciśnięty z liści młodego jęczmienia. Jest on jednak bardzo rzadko dostępny w regularnej sprzedaży. Równie cenny z uwagi na wysoką zawartość korzystnych dla zdrowia sub­stancji, w tym enzymów, a przy tym powszechniejszy, jest proszek, który powstaje podczas odparowania soku. W tej postaci najczęściej miesza się go z wodą lub sokami owocowymi, co zwiększa jego przyswajalność. Można również spotkać jęczmień w postaci tabletek lub kapsułek. 

Wpływ diety bogatej w preparaty młodego jęczmienia na zdrowie

Zarówno polifenole występujące w liściach jęczmienia jak i witamina C wykazują działanie przeciwnowotworowe i przeciwzapalne. Spośród polifenoli głównymi przeciwutleniaczami są flawonoidy, które mają silną zdolność wychwytywania wolnych rodników i utleniania antylipidowego. Przyczyniają się w ten sposób do hamowania procesów starzenia się komórek.  

W badaniach naukowych wykazano korzystne oddziaływanie suplementacji diety proszkiem z liści młodego jęczmie­nia na metabolizm węglowodanów u pacjen­tów z cukrzycą typu 2 poprzez obniżanie poziomu cukru we krwi oraz poziomu hemoglobiny glikowanej (HbA1c).

Ponadto, w badaniach klinicznych przeprowadzonych z udziałem ochotników i pa­cjentów z łagodnymi zaparciami stwierdzono, że suplementacja diety sproszkowanymi liśćmi jęczmienia w ilości od 6 g (2,2 g błonnika) do 10 g (3,6 g błonnika) powodowała zwiększenie ciężaru kału i częstotliwości wypróżnień.

Dodatkowo, dzięki dużej zawartości chlorofilu spożycie młodego jęczmienia rekomendowane jest w przypadku bólów żołądka, niestrawności lub zaparć.

Młody jęczmień spełnia więc zarówno rolę substancji dostarczającej niezbędne składniki odżywcze dla organizmu, jak i funkcje dodatkowe. Hamuje procesy starzenia organizmu, a także działa przeciwzapalnie przyczyniając się do poprawy stanu zdrowia. Podczas wielu lat badań do tej pory nie wykazano żadnych negatywnych skutków jego zażywania. Jest produktem, który urozmaica dietę i wzbogaca ją. Jednakże ze względu na zbyt niską wartość kaloryczną nie będzie nigdy stanowił podstawy żywienia.

W celu prowadzenia regularnego zdrowego odżywiania podczas planowania żywienia i podczas przygotowywania posiłków bardzo istotne jest wykorzystywanie takich produktów jak młody jęczmień. Umożliwiają one poznawanie nowych smaków i są wartościowym elementem diety. Powodują, że zdrowe odżywianie nie jest nudne i monotonne, ale smaczne i ciekawe.

Przepis na pyszny koktajl z dodatkiem młodego jęczmienia znajdziesz: TUTAJ

Źródła: 

  1. Shimada R., Oku K., Katayama M., Takano A., Sugawa-Katayama Y. Effects of young barley leaf powder on irritable bowel syndrome in rats. Trace Nutrients Research 33: 106-111. 2016.
  2. Kawka K., Lemieszek M.K. Prozdrowotne właściwości młodego jęczmienia. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 23 (1): 7–12. 2017.
  3. Samsonowicz M., Regulska E. Porównanie składu i właściwości antyoksydacyjnych ekstraktów siewek jęczmienia i pszenicy. Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych. 593: 63–72. 2018.
  4. Ibrugger S., Kristensen M., Poulsen M.W., Mikkelsen M.S., Ejsing J., Jespersen B.M., Dragsted L.O., Engelsen S.B., Bugel. Extracted Oat and Barley b-Glucans Do Not Affect Cholesterol Metabolism in Young Healthy Adults. Journal of Nutrition. 143: 1579–1585. 2013.

Spodobał ci się nasz artykuł? Już teraz na naszym blogu możesz przeczytać więcej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *